"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan saja mengatakan; 'Kami telah beriman,' sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 2-3).

An-Nur 26

”Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh ...mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezeki yang mulia (syurga).

♥ AHLAN WASAHLAN

~Ukhuwwah yang dibina antara kita biarlah seperti seutas tasbih.. Ada awal, tetapi tiada penghujungnya. Dicipta untuk mengingatiNYA, dibahagi untuk cintaNYA, diratib demi redhaNYA~

“Laa islaama illaa bi jama’ah walaa jamaa’ata illa bi imaarah walaa imaarah illaa bilba’iah walaa bai’ah illa bithaa’ah.” “Tiada Islam kecuali dengan berjama’ah, tiada jama’ah kecuali denganAmir, tiada Amir kecuali dengan bai’at, tiada bai’at kecuali dengan taat.”

Saturday, August 21, 2010

FENOMENA WANITA KINI BERPAKAIAN

“Katakanlah kepada wanita yang beriman, “Hendaklah mereka memelihara pandangan mereka dan kemaluan mereka dan janganlah mereka menampakkan perhiasan kecuali yang biasa ternampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutup kain kudung sehingga labuh ke dada-da mereka dan jangan menampakkan perhiasan kecuali kepada suami mereka, ayah mereka, ayah suami mereka, putera-putera mereka, putera-putera suami mereka, saudara-saudara lelaki mereka, putera-putera saudara lelaki mereka, putera-putera saudara perempuan mereka, wanita-wanita mereka, budak-budak yang mereka miliki, pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan terhadap wanita, atau anak-anak yang belum mengerti berkenaan aurat wanita.”



Seperti yang sudah disebutkan, ketika ayat ini diturunkan, kaum wanita membudayakan sejenis pakaian tudung yang menutupi bahagian kepala tetapi masih mendedahkan leher, telinga dan bahagian atas dada mereka. Kerana itu, ayat ini diturunkan supaya kaum wanita memakai tudung kepala yang dilabuhkan sehingga menutupi bahagian-bahagian itu. Hal ini disebutkan oleh Imam Qartubi dalam al-Jamik Li Ahkamil Quran. Walau bagaimanapun ketika berpakaian, mereka boleh mendedahkan (perhiasan) yang biasa temampak daripadanya’. Abdullah ibn Abbas mentafsirkannya sebagai ‘muka dan dua tapak tangan’.

Alhamdulillah, skarang dh ramai yang ada kesedaran untuk menutup aurat iaitu dengan memakai tudung. Namun, amat dukacita kerana tudung yang dipakai seperti yang dikata, tidak cukup syarat. Memang diakui, kalau nk cakap pasal masalah pendedahan aurat memang akhwat2 yg ramai sbb akhwat ini terlalu istimewa, banyak yg perlu ditutup dr pandangan yg bukan mahran dan dijaga dengan rapi. Ana bersyukur bila tgk ramai yang memakai tudung, sbb ada sesetengah tu pakai tudung, kain tebal, x jarang tapi x melepasi dada.

Tahniah buat muslimah yang telah berjaya berpakaian menutp aurat seperti yang disyariatkan... Buat mereka yang masih belum sempurna penutupan auratnya.. Sama2 lah kita berusaha untuk menutupnya... Bagi kaum wanita yang suka melaram mmg sukar untuk melakukan perubahan tapi ingatlah kita hidup di dunia ni hanya sementara sahaja... Di akhirat sana yang kekal abadi... Apa gunanya jika cantik di dunia tapi hodoh di akhirat? MasyaALLAH...

Wanita mana yang tidak suka kepada kecantikan? Hatta saya pun wanita yang sukakan kecantikan... Adakalanya ana sendiri terlebih dalam hal perhiasan diri sehingga melanggar syarat penutupan aurat yang sempurna.. Tapi bila ana perasan akan hal itu ana akan beristighfar dan berusaha untuk menutupnye semula. Alhamdulillah...

Sebagai manusia biasa iman hamba ALLAH ini pasti ada turun naiknya.... Kita haruslah sentiasa beringat dan jangan pula buat endah tak endah.... Bagi ana setiap antara kita mestilah sentiasa berusaha dan berdoa agar ditetapkan iman dan mudah-mudahan kite semua diakhiri dalam keadaan husnul khatimah... Jgn sesekali mencemuh mereka yang tidak menutup aurat kerana setiap manusia tidak tahu bagaimana penghujungnya... Semoga husnul khatimah menjadi milik kite semua. Amin...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...