"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan saja mengatakan; 'Kami telah beriman,' sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 2-3).

An-Nur 26

”Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh ...mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezeki yang mulia (syurga).

♥ AHLAN WASAHLAN

~Ukhuwwah yang dibina antara kita biarlah seperti seutas tasbih.. Ada awal, tetapi tiada penghujungnya. Dicipta untuk mengingatiNYA, dibahagi untuk cintaNYA, diratib demi redhaNYA~

“Laa islaama illaa bi jama’ah walaa jamaa’ata illa bi imaarah walaa imaarah illaa bilba’iah walaa bai’ah illa bithaa’ah.” “Tiada Islam kecuali dengan berjama’ah, tiada jama’ah kecuali denganAmir, tiada Amir kecuali dengan bai’at, tiada bai’at kecuali dengan taat.”

Saturday, July 2, 2011

❤ ❤¸.•*"HUKUM WANITA MEMANDANG KEPADA LELAKI❤ ❤¸.•*


Sebagaimana kaum lelaki diperintahkan untuk tidak memandang wanita wanita yang bukan mahram,wanita juga diperintahkan untuk tidak memandang lelaki yang bukan mahram,wanita juga diperintahkan untuk tidak memandang lelaki yang bukan mahram.


...................
Ummu Salamah r.a (isteri Nabi SAW) berkata,”suatu ketika saya dan Maimunah berada bersama-sama Rasulullah SAW .ketika itu tiba-tiba Abdullah bin Ummi maktum masuk ke rumah.kerana mengetahui bahawa Abdullah buta,kami tidak menurunkan hijab dan tetap duduk di sana.Rasulullah SAW bersabda,”pakailah hijab di hadapannya!”saya bertanya ,Wahai Nabi Allah ,bukankah ia buta??ia juga tidak boleh melihat kami.”Rasulullah SAW menjawab,”apakah kamu berdua juga buta??tidakkah kamu dapat melihatnya?

Dari hadis di atas kita dapat menarik kesimpulan bahawa wanita adalah menjadi kewajipan bagi wanita agar tidak melihat kaum lelaki,sebagaimana telah disebutkan dalam al-Quran ,”katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman agar menundukkan pandangan mereka….(An Nur ayat 30)

Abdullah bin Ummi Maktum r.a adalah seorang yang buta dan seorang sahabat Nabi SAW yang sangat warak.kedua isteri Rasulullah SAW juga sangat warak.Meskipun demikian,Rasulullah meminta agar kedua isterinya agar memakai hijab di hadapan Abdullah r.a.

Suatu ketika Aisyah r.a berkata”sebaik-baik wanita ialah yang tidak melihat lelaki dan tidak dilihat oleh lelaki.”

*moga bermanafaat..mohon d share pada teman2..moga menjadi bekalan kita d akhirat kelak.aamiin.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...