"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan saja mengatakan; 'Kami telah beriman,' sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 2-3).

An-Nur 26

”Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh ...mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezeki yang mulia (syurga).

♥ AHLAN WASAHLAN

~Ukhuwwah yang dibina antara kita biarlah seperti seutas tasbih.. Ada awal, tetapi tiada penghujungnya. Dicipta untuk mengingatiNYA, dibahagi untuk cintaNYA, diratib demi redhaNYA~

“Laa islaama illaa bi jama’ah walaa jamaa’ata illa bi imaarah walaa imaarah illaa bilba’iah walaa bai’ah illa bithaa’ah.” “Tiada Islam kecuali dengan berjama’ah, tiada jama’ah kecuali denganAmir, tiada Amir kecuali dengan bai’at, tiada bai’at kecuali dengan taat.”

Saturday, July 2, 2011

A. SAMAD SAID -PELUDAH WARNA-



Kuasa gusar kini menggelegak murka;

Warna kuning diisytihar racun terbisa.
...
Diragutnya baju-T segeram tenaga

Dan diumum itulah busana bahaya.

Tapi, kita jahit semula perca kain,

Menjadikannya panji terindah dan tulen

Warna kuning yang teramat tenang dan syahdu

Kita kembalikan damai ke dalam qalbu.

Kini cahaya mentari mungkin diramas

Dan sinar kuningnya juga mungkin dicantas.

Memanglah mereka kini peludah warna

Sedang menghimpun lendir kahak sebanyaknya.

Kerana nikmat amat lama berkuasa,

Kuasa pun seolah menjadi hartanya.

A. Samad Said

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...