"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan saja mengatakan; 'Kami telah beriman,' sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 2-3).

An-Nur 26

”Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh ...mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezeki yang mulia (syurga).

♥ AHLAN WASAHLAN

~Ukhuwwah yang dibina antara kita biarlah seperti seutas tasbih.. Ada awal, tetapi tiada penghujungnya. Dicipta untuk mengingatiNYA, dibahagi untuk cintaNYA, diratib demi redhaNYA~

“Laa islaama illaa bi jama’ah walaa jamaa’ata illa bi imaarah walaa imaarah illaa bilba’iah walaa bai’ah illa bithaa’ah.” “Tiada Islam kecuali dengan berjama’ah, tiada jama’ah kecuali denganAmir, tiada Amir kecuali dengan bai’at, tiada bai’at kecuali dengan taat.”

Saturday, July 2, 2011

KISAH BUDAK DAN BATU....



assalamualaikum teman2..sedikit perkongsian "pengisian jiwa" d petang hari..moga bermanaafaat...moga kita sama2 dapat ambil ikhtibar, amal dan sampaikan...Insyaallah..selamat istirehat.

--------------------------------


seorang budak lelaki telah bermain di dalam hutan yang tidak pernah di kunjunginya....ini adalah kali pertama dan terakhir dia akan berada di situ......yang mana di situ terdapat sebatang sungai mempunyai air yang jernih, nyaman....batu-batu di tebing sungai juga cantik-cantik......batu- batu diambil dan hanya di lempar ke dalam sungai.....BUSHHHH!!!...BUSSHHHH!!!...BUUSSHHHH!!!....berulangkali batu demi batu di lempar....hari hampir petang...sebiji batu di ambil dan di genggam dalam tangan...lalu budak lelaki ini bergerak untuk pulang.

dalam perjalanan pulang ke rumah...budak lelaki ini telah melalui pasar...sambil melambung-lambung sebiji batu yang di ambil di hutan sebentar tadi dia terus berjalan dan berjalan menuju ke rumah.......tiba-tiba......dia telah di tegur oleh seorang lelaki....

LELAKI : HEI BUDAK KECIL!! KEMARI....
BUDAK LELAKI : ADA APA YANG SAYA BOLEH BANTU PAKCIK???
LELAKI : TUNJUKKAN AKU BATU ITU...
BUDAK LELAKI : INI DIA PAK CIK ( sambil menghulur batu kepada lelaki tersebut, lelaki itu membelek-belek batu tersebut rupa-rupanya batu itu ialah batu permata )
LELAKI : JUAL PADAKU BATU INI...BERAPA HARGA NYA KAU MAHU???
BUDAK LELAKI : TAPI PAKCIK....( terkejut dia wehhh )
LELAKI : RM1000??? BOLEH??
BUDAK LELAKI : AAAPPEE??...( terkejut lai..)
LELAKI : JIKA ANAK TAK SETUJU BAGAIMANA KALAU RM3000...SETUJU???
BUDAK LELAKI : TATATAAPI PAKCIK...( nak nangis dah pulak...)
LELAKI : JIKA BEGITU...RM5000..BAGAIMANA??SETUJU???
BUDAK LELAKI : WAAA...WAAA..WAAA..( ah! sudah..menangis pulak )
LELAKI : JANGAN MENANGIS..JIKA BEGITU RM10 000...
BUDAK LELAKI : WAAAAAAAAAA.....WAAAAAAAAAAAA....WAAAAAAA( kuat betui dia nangis )

SEKARANG....

KITA SEMUA ( TERUTAMANYA SAYA ) ADALAH BUDAK LELAKI TERSEBUT..TELAH MASUK KE ALAM DUNIA INI...HANYA MAIN2 SAHAJA...TELAH SIA-SIAKAN SATU-SATUNYA PERKARA YANG PALING BERNILAI DI DUNIA INI IAITU AMAL SHOLEH......APABILA SUDAH KEMBALI KE TANAH SEMULA...MAKA BARULAH KITA ( TERUTAMANYA SAYA ) AKAN TAHU NILAI AMALAN SHOLEH KETIKA DI DUNIA DAHULU....MENANGIS DAN TERUS MENANGIS..... TERUS MENANGIS..MENYESALI HARI YANG PASTI TAK AKAN KEMBALI LAGI....

JADI....SEBENARNYA KITA TELAH DIBERITAHU AKAN NILAI-NILAI AMALAN SHOLEH TERSEBUT OLEH KEKASIH KITA NABI MUHAMMAD SAW...BERULANG-ULANG KALI DI BERITAHU..NAMUN KITA MASIH TIDAK SEDAR AKAN NILAINYA SELAGI KITA TIDAK BERADA DI DALAM TANAH...AKAN SAMPAI SUATU MASA YANG MANA AKAN D TUNJUKKAN AKAN NILAI-NILAI AMAL SHOLEH ( BATU PERMATA ) TERSEBUT....NILAI SOLAH, NILAI PUASA, NILAI MEMBACA AL QURAN, NILAI ZIKIR , NILAI MEMULIAKAN SESAMA MUSLIM, NILAI MENGHORMATI KEDUA IBUBAPA, NILAI MENTAATI SUAMI, NILAI KELUAR DI JALAN ALLAH TAALA, NILAI AMALKAN SUNNAH NABI MUHAMMAD SAW DALAM KEHIDUPAN KITA......SEMUA..APA-APA SAHAJA YANG ADA KAITAN DENGAN AGAMA INI ADA NILAINYA DISISI ALLAH TAALA...LAAILAHAILLALLAH!!!

WAHAI DIRI YANG ANGKUH DAN SOMBONG...DAKU INI HANYA BERASAL DARI SETITIS BENDA YANG KOTOR ( AIR MANI ) DAN AKAN MENJADI BENDA YANG KOTOR JUGA IAITU BANGKAI..TAPI MASIH SOMBONGKAH DIKAU..???
KEHIDUPAN ANTARA DUA BENDA KOTOR ( AIR MANI DAN BANGKAI ) ADALAH PENENTU SYURGA ATAU NERAKA.!!!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...