"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan saja mengatakan; 'Kami telah beriman,' sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 2-3).

An-Nur 26

”Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh ...mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezeki yang mulia (syurga).

♥ AHLAN WASAHLAN

~Ukhuwwah yang dibina antara kita biarlah seperti seutas tasbih.. Ada awal, tetapi tiada penghujungnya. Dicipta untuk mengingatiNYA, dibahagi untuk cintaNYA, diratib demi redhaNYA~

“Laa islaama illaa bi jama’ah walaa jamaa’ata illa bi imaarah walaa imaarah illaa bilba’iah walaa bai’ah illa bithaa’ah.” “Tiada Islam kecuali dengan berjama’ah, tiada jama’ah kecuali denganAmir, tiada Amir kecuali dengan bai’at, tiada bai’at kecuali dengan taat.”

Saturday, July 2, 2011

Kiraan Wanita Solehah dari Al-Khawarizmi


Al Khawarizmi seorang ahli Matematik Islam ditanya tentang WANITA TERBAIK ;
Dia menjawab ,

Jika wanita SOLEHAH dan BERAGAMA = 1
Jika dia CANTIK ; tambah 0 pada 1 = 10
Jika dia dia KAYA ; tambah lagi 0 = 100
Dan jika dia dari KELUARGA BAIK-BAIK ; tambah lagi 0 = 1000

Tetapi jika yang "1" TIADA maka tiada apa yang tersisa pada wanita tersebut kecuali sekelompok "0".

2 comments:

  1. ini bermakna betapa cantiknya seorang wanita itu,punya harta menjulang ke langit...namanya tersohor seluruh dunia..namun tanpa AGAMA...maka...wanita seperti ini tiada nilai apa2 pun.bukan sahaja d sisi manusia..namun yg penting d sisi Allah taala.wallahhualam.

    ReplyDelete
  2. Maaf diralat, Akhawarizmi ditanya bukan masalah wanita terbaik...akan tetapi nilai manusia .
    Jawabnya apabila berakhlak bernilai 1.
    Selain berakhlak dia pun tampan atau cantik maka nilainya bertambah 0 disampingnya menjadi 10, selain itu apabila dia itu kaya maka ditambah 0 menjadi 100, selain itu juga dari keturunan keluarga yg baik maka ditambah 0 menjadi 1000. Namun apabila hilang nilai yang 1 yaitu AKHLAK, Hilanglah nilai kekayaan,kecan kecandan keturunan nya menjadi 000 ....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...